Skip links

“Kodak moment” bij risico- en kwaliteitsmanagement?

Het Kodak moment in een notendop

De wat oudere generatie onder ons (Ja ik mag mezelf er ook tot rekenen) kennen het tijdperk van voor de digitale camera nog wel; foto’s maken, dan het rolletje wegbrengen en een week later kon je de foto’s ophalen en mocht je betalen voor zowel de goede als de mislukte foto’s. 

Toen kwam het tijdperk van de digitale camera en aan het tijdperk van Kodak kwam een einde.

Hoe kan het dat een marktleider op wereldtoneel zoals Kodak, hier niet beter op anticipeerde en met zijn merk en marktpositie niet op tijd mee kon bewegen? 

Het antwoord daarop is eenvoudig: INNOVATIE en LEF. Maar innoveerden ze bij Kodak dan niet? Ja zeker wel, sterker nog, Kodak heeft de digitale foto uitgevonden. Maar het ontbrak ze aan het tweede punt, LEF. Men was bang dat als men digitale foto’s ging maken men geen fotorolletjes meer kon verkopen en dat ze dan geen geld meer konden verdienen. Hoe eenvoudig dit ook klinkt. De concurrentie ging ermee aan de haal, met als resultaat dat Kodak snel markt verloor en uiteindelijk geen bestaansrecht meer had.

Ditzelfde gebeurde bij een aantal uitgeverijen van dag- week- en maandbladen toen het internet tijdperk aanbrak. Personeels advertenties waren een lucratieve business en toen het mogelijk was om veel goedkoper ook advertenties op een site te plaatsen besloten een aantal partijen dat niet te doen omdat ze bang waren daarmee de inkomsten te missen van de personeelsadvertenties.

Het resultaat was hetzelfde als bij Kodak. Zij die niet innoveerden en niet het lef hadden een deel van hun business in te wisselen voor andersoortige business verloren het van de organisaties die dat wel deden.

 

Waarom is er ook een Kodak moment bij managementsystemen? 

Wij zien nu hetzelfde gebeuren in de markt van management systemen gericht op kwaliteitsmanagement, risicobeheer, audit management en incidenten registratie.  Wij werken met organisatie adviesbureaus die, als onze partners,  het ISO2HANDLE  platform onder eigen branding, inzetten om hun klanten beter te kunnen bedienen. ISO2HANDLE levert de innovatie en het technische platform, en onze partners de (norm) inhoudelijke kennis, implementatie en kunnen beter advies leveren doordat ze mee kunnen kijken en daardoor beter inzicht hebben in eventuele knelpunten.

 

De uitdagingen

Waar we nu in de praktijk regelmatig tegenaan lopen is dat mooie gezonde management consultancy organisaties heel enthousiast worden van ons platform en tegelijkertijd bang zijn om hun business te verliezen. Voornamelijk omdat ze bang zijn dat klanten hun straks niet meer nodig hebben en/of dat ze minder advies uren kunnen maken dan voorheen omdat een deel geautomatiseerd kan worden. Wij zien hier het Kodak moment ontstaan voor de management systemen.

 

Win-Win voor eindklant en adviseur

Op dit moment zien wij dat onze partners door standaardisering en automatisering niet alleen hun marges verhogen maar ook de kwaliteit van hun dienstverlening, het totaal aantal declarabele uren en het soort advies wat men geeft. Dat in combinatie met tevreden eindklanten geeft aan dat; wie nu niet innoveert en niet het lef heeft zijn dienstverlening uit te breiden, over enkele jaren een lastige periode tegemoet gaat.

Nu ben ik als Partner Manager bij ISO2HANDLE niet geheel onpartijdig maar ik daag je graag uit om met ons in gesprek te gaan en zelf te ervaren wat ISO2HANDLE voor jou en je klanten kan betekenen en samen aan de positieve kant van het Kodak moment te staan.

Lees meer over Partner worden bij ISO2HANDLE

Contact opnemen

Aanmelden basis cursus

Je wordt gebeld door

Jan-Kees Harmsen

Implementatie & advies