TAPA is de afkorting voor de Transported Asset Protection Association. Zoals de naam al doet vermoeden is dit een forum waarin producenten, logistiek dienstverleners, vervoerders, politie, justitie en andere belanghebbenden zijn verenigd. Dit heeft geen betrekking op een enkel land, maar is juist wereldwijd actief. De deelnemers hebben een gemeenschappelijk doel: het beperken van de verliezen (onder ander door criminaliteit) in de logistieke sector.
Het beveiligingsniveau in de logistieke sector is dankzij TAPA gestandaardiseerd. Om dat beveiligingsniveau optimaal te bewaken en te handhaven zijn er richtlijnen gemaakt. Houdt een logistieke dienstverlener of transporteur zich aan deze richtlijnen, dan mag deze zich TAPA-gecertificeerd noemen. De certificering zorgt er voor dat de houder ervan, aantoonbaar gebruik maakt van beveiligde bedrijfsprocessen en dat dientengevolge, de beveiliging van de goederen optimaal is.
Inmiddels heeft TAPA heeft in Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Azië en Amerika een behoorlijk aantal leden. Dit aantal blijft groeien en momenteel is het een organisatie met meer dan 600 leden. De gezamenlijke omzet van alle bij TAPA aangesloten ondernemingen bedraagt op jaarbasis ruim 900 miljard dollar.
Een TAPA-certificering biedt voor een onderneming in de logistieke sector tal van voordelen. Dankzij de hoge eisen biedt een TAPA-certificering ook nieuwe mogelijkheden om u te onderscheiden van de concurrentie.
In het kort komt de TAPA-norm op het volgende neer:
Het beveiligingsniveau in de logistieke sector is dankzij TAPA gestandaardiseerd. Om dat beveiligingsniveau optimaal te bewaken en te handhaven zijn er richtlijnen gemaakt. Houdt een logistieke dienstverlener of transporteur zich aan deze richtlijnen, dan mag deze zich TAPA-gecertificeerd noemen. De certificering zorgt er voor dat de houder ervan, aantoonbaar gebruik maakt van beveiligde bedrijfsprocessen en dat dientengevolge, de beveiliging van de goederen optimaal is.
Veel organisaties stapten al over van een “handboek in de kast” naar een omgeving zoals SharePoint of een Document Management Systeem om hun documentatie ook op afstand in te kunnen zien.
Maar dan blijven deze vragen en bronnen van stress hangen:
Omdat ISO2HANDLE alles voor je bijhoudt, najaagt en in kaart brengt, waardoor jij grip en overzicht krijgt en de certificering continue op de achtergrond gemanaged wordt.
Ons platform helpt met alle werkzaamheden die horen bij het behalen en behouden van certificeringen, in alle fases van implementatie tot optimalisatie:
ISO2HANDLE werkt voor samen met een groot aantal certificeringsadvies bureaus in Nederland, met elk hun eigen expertise en focus. Een adviesbureau helpt met de invulling op maat en geeft inhoudelijk advies over hoe de processen rondom de certificering naadloos aansluit met jullie organisatie en werkwijze. Ook kunnen zij helpen met het overstap van jullie huidige systeem naar ISO2HANDLE.
Wil je ons liever persoonlijk spreken? Dat doen we graag. We presenteren iso2handle in een korte kennismaking van 30 minuten, waarbij we al je vragen direct beantwoorden.
Plan je eigen afspraak in en maak vrijblijvend kennis met iso2handle.