Skip links

Eigen software bouwen is een desinvestering van adviesbureaus

Bij veel organisatie adviesbureaus gespecialiseerd in organisatie processen, normeringen en certificering, zien we, dat zij in de afgelopen 5 jaar software ontwikkelden waarmee ze het werk voor klant en zichzelf een stuk efficiënter en leuker kunnen maken. Hiermee creëerden ze teven een mooie brug en USP naar deze klanten.

Het ontwikkelen van eigen kwaliteitsmanagement software voor adviesbureaus is een desinvestering

Echter, het blijkt dat het voor een adviesbureau bijna niet mogelijk is de software te onderhouden en up to date te houden. De kosten en doorlooptijden reizen de pan uit. Intussen wordt de concurrentiedruk hoger, worden klanten kritischer en zijn er steeds meer oplossingen op de markt van organisaties die zich 100% richten op het ontwikkelen van de beste software die organisaties optimaal kunnen ondersteunen in het managen van processen. Dit zagen we eerder op het gebied van CRM applicaties, waar 10 jaar geleden organisaties investeren in het ontwikkelen van hun eigen CRM systemen, heeft een grote desinvestering plaatsgevonden en zijn deze systemen vervangen door Sales Force, Hubspot, Sugar etc. Datzelfde zien we ook gebeuren bij kwaliteitsmanagement systemen.

Hoge ontwikkelkosten: het ontwikkelen van een stuk software kost begint al snel bij de 20-40K maar kan snel oplopen tot 100-200K. Daarnaast vereist het ook veel tijd om alle inhoudelijke expertise van advies bureau’s te vertalen naar user stories en user requirements.

En ook na de ontwikkeling stopt de investering niet en volgen de onderhoudskosten en uren. Hiervoor is gemiddeld 15-20% nodig van de ontwikkelingskosten dus reken maar uit! Dit percentage is een richting maar sterk afhankelijk van de ambitie van je bedrijf.

De reparatie kosten liggen gemiddeld per jaar ook tussen de 15-30%. Deze heb je nodig omdat besturingssystemen e.d. ook veranderen en je hierop dus direct moet anticiperen voor een juiste werking van je eigen ontwikkelde software.

Voor hosting en support heb je ook nog rekening te houden met de nodige kosten.

Hierbij nog even een kanttekening dat deze investering een afschrijving kent tussen de 5 en 7 jaar!

In plaats van dat organisatieadviesbureaus hun eigen tooling ontwikkelen, kunnen zij beter bestaande platforms onderzoeken en vergelijken op:

  1. Mate van schaalbaarheid voor een breed scala aan normen en processen.
  2. Mate van flexibiliteit om het platform in te richten naar eigen visie en inzicht.
  3. Mogelijkheid om de software te vermarkten onder hun eigen huisstijl.
  4. Belangrijkste functionaliteiten als: formulier editor, workflow bouwer, taakbeheer en uitgebreide dashboards.

Dank voor je interesse in een online demo!

Contact opnemen

    Naam (verplicht)

    E-mail (verplicht)

    Telefoonnummer

    Organisatie

    ik wil graag meer weten over

    Bericht

    Aanmelden basis cursus

      Naam (verplicht)

      E-mail (verplicht)

      Telefoonnummer

      Organisatie