Skip links

Grip, overzicht en tijdswinst bij het managen van AEO

Het AEO-Certificaat (Authorised Economic Operator) is een certificaat dat door de Douane wordt afgegeven aan bedrijven die internationaal actief zijn. Een AEO certificaat biedt bedrijven voordelen in het internationale handelsverkeer, zo worden ze bijvoorbeeld minder streng gecontroleerd bij grensoverschrijdende handel waardoor het oponthoud bij grenzen afneemt. Om de status van Authorised Economic Operator te krijgen moet een bedrijf aan een aantal veiligheidscriteria voldoen.

Wat is AEO

AEO is het Europese antwoord op de gevolgen voor de supply chain na de aanslagen in Amerika op 11 september 2001. Een van de gevolgen van die aanslag was de noodzaak voor Amerika om meer controle uit te oefenen op de binnenkomende goederen. Vanuit de kant van Amerika werden initiatieven ontwikkeld om de veiligheid te kunnen garanderen. Zo werd het C-TPAT ontwikkeld. Dit is een veiligheidsprogramma wat is ontwikkeld door de Amerikaanse Customs and Border Protection agency.

De naam C-TPAT is de afkorting voor Customs-Trade Partnership Against Terrorism. Op die manier trachtte men de veiligheid te waarborgen in de supply chain. Doordat dit enkel rekening hield met de Amerikaanse belangen had de uitvoering van C-TPAT gevolgen voor Europa. Een van de gevolgen was de vertraging die ontstond in de levering van goederen vanuit landen buiten de Verenigde Staten waaronder Europa.

Europa had geen belang bij dergelijke vertragingen en wilde een vlotte doorstroom van goederen realiseren zonder de veiligheid van de supply chain uit het oog te verliezen. Europa kwam daardoor met een antwoord op het Amerikaanse C-TPAT: de AEO-status. Vanuit deze ontwikkeling is ook het AEO-certificaat ontstaan. De AEO-status is inmiddels een veelomvattende certificering geworden waarbij het niet alleen gaat om de handel met Amerika

Wat houdt de AEO-status in?

Heel eenvoudig uitgelegd is een AEO-certificaat een samenwerking met de Douane. Je onderneming of organisatie draagt namelijk, net als de Douane, verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de binnenkomende en of uitgaande goederen. Door het AEO-certificaat zorgt voor een verbeterde veiligheid van de supply chain doordat binnen deze keten enkel bedrijven zijn aangesloten die veilig opereren. Dit certificaat is dan ook geen formaliteit, maar is omgeven met tal van strenge eisen om de kwaliteit ervan te waarborgen. Een bedrijf wat zich wil laten certificeren zal moeten beschikken over een uitzonderlijk goede reputatie en moet financieel solide zijn. Dit zijn slechts twee van de eisen om in aanmerking te komen voor het AEO-certificaat.

Alleen internationaal opererende bedrijven kunnen normaliter een aanvraag voor een AEO-certificering aanvragen. De aanvraag wordt behandeld door de Douane. Is een onderneming of organisatie in het bezit van een geldig AEO-certificaat, dan biedt dit tal van voordelen. De gehele procedure voor de certificering is echter complex en de aanvrager zal aan tal van eisen moeten voldoen voor de certificering een feit is.

Type vergunningen

Als we het hebben over een AEO-vergunning, dan zijn er twee typen te onderscheiden. AEO-C is de meest eenvoudige vergunning (Douane vereenvoudigingen), en AEO-S heeft betrekking op de veiligheid. Beide vergunningen kunnen desgewenst gecombineerd worden aangevraagd.

De toekenning van een AEO-status betekent dat de Douane je onderneming als zeer betrouwbaar classificeert en de zendingen naar en van jouw onderneming nauwelijks controle vereisen. Deze zendingen worden dan ook met een grotere prioriteit behandeld waardoor de Douane zich kan richten op de zendingen die potentieel een groter risico kennen, de niet-AEO zendingen. Door deze status word de doorstroming bevorderd zonder dat de veiligheid in het geding komt.

Voordelen voor AEO vergunninghouders

Naast de vlotte afhandeling van de zendingen door de Douane, levert een volledige AEO-status nog andere voordelen op:

  • Minder fysieke controles waardoor er een behoorlijke hoeveelheid tjd wordt bespaard.
  • AEO vergunninghouders hebben voorrang bij een controle.
  • De vergunninghouder kan verzoeken om een eventuele controle plaats te laten vinden op een andere locatie.
  • Bij de aanvraag van een andere Douanevergunning zullen de reeds eerder beoordeelde criteria niet nogmaals worden gecontroleerd.
  • Een AEO-status geeft een onderneming een positieve uitstraling. De onderneming laat immers zien men betrouwbaar is, daarnaast is het ook meteen duidelijk dat er sprake is van een financieel gezonde onderneming.

Ook voor bedrijven die enkel in het bezit zijn van één type vergunning, zijn er voordelen te behalen.

  • Bij een controle wordt men vooraf geïnformeerd.
  • Bij een aangifte zijn er minder gegevens vereist.
  • Landen buiten de Europese Unie erkennen de waarde van je AEO-status.

Heeft je onderneming enkel een AEO-C status dan ontvang je een  kennisgeving douanecontrole bij je aangifte.

AEO en de Europese Unie

De genoemde voordelen voor vergunninghouders gelden in de gehele Europese Unie omdat het hier gaat om een Europese richtlijn. Dat wil overigens niet zeggen dat de manier waarop de individuele lidstaten invulling geven aan de richtlijn, in elk land identiek is. Elke lidstaat is vrij om dit zelf te bepalen.

Uitgangspunt van de AEO regelgeving
Het uitgangspunt van de AEO regelgeving is de ontwikkeling van een supply chain die in elke fase gecertificeerd is. Bijkomend voordeel is dat elke deelnemer dezelfde voordelen geniet. De AEO gecertificeerde bedrijven genieten dus door het AEO-certificaat het vertrouwen van de Douane.

Meer over AEO

Stappenplan om AEO in ISO2HANDLE te zetten

Handboek opbouwen
Je start bij ons met een kant en klare template met voorbeeld teksten. Alle stappen die je moet zetten om een volledig kwaliteitsmanagementsysteem op te bouwen zijn al voor je klaargezet en zelfs vertaald naar begrijpelijke taal. Wil je bepaalde stappen overslaan of toevoegen? Dat is geen probleem. Wij doen een voorzet en je past het e.e.a. aan zodat het naadloos past bij je organisatie.

Automatisch documentbeheer
Elke normgerelateerde stap kun je aanvullen met up te loaden Word, PDF bestanden, of door text, afbeeldingen, visio diagrammen en video’s te copy pasten.

Alles wat je toevoegt krijgt direct automatisch versiebeheer waardoor je altijd een waterdichte historie hebt.

Wil je samenwerken aan bepaalde documenten zonder dat de rest van de organisatie dit ziet of er voor zorgen dat alleen jij iets live kan zetten? Het kan allemaal met ISO2HANDLE.

Zodra je documentatie op orde is is het van belang dat je ook zaken gaat registreren. Alle benodigde registratie mogelijkheden hebben we standaard al voor jou klaargezet in de vorm van formulieren.

Wil je zelf formulieren uitbreiden of toevoegen? Geen probleem, met de knop “formulier toevoegen” voeg je zelf moeiteloos nieuwe formulieren toe die je koppelt aan je eigen handboek.

Heb je al registraties? Geen probleem, elk formulier is in ISO2HANDLE te importeren en exporteren van en naar Excel. Wil jij via je telefoon of Ipad registraties doen? Deze staan standaard klaar voor jou en je collega’s.

Is het voor je organisatie belangrijk dat bepaald beleid aantoonbaar ondertekend wordt door je collega’s? Met ISO2HANDLE stuur je automatisch notificaties uit naar al je collega’s met het verzoek om de laatste versie van een bepaald document of procedure te ondertekenen. Op je dashboard zie je vervolgens live wie de procedure wel en niet ondertekend hebben en wanneer.

Registreren is goed maar vervolgens wil je ook dat er iets gebeurt.
ISO2HANDLE biedt daarom vol automatische workflows. Wij doen een voorzet maar als jij denkt dat het anders moet dan kan je dit allemaal eenvoudig zelf aanpassen.

Zo kan er bijvoorbeeld een e-mail verzonden worden naar een vooraf gedefinieerd of geselecteerd persoon wanneer er bijvoorbeeld een klacht wordt gemeld waarbij de categorie finance is. De ontvanger krijgt een e-mail of pushbericht op zijn PC of telefoon, klikt op de link en vult de registratie aan. Hierdoor gaan er weer nieuwe e-mails uit naar andere mensen die iets met de klacht moeten doen. Pas als de klacht naar tevredenheid is opgelost stopt de workflow.

Naast registraties en workflows is het belangrijk dat maatregelen toegevoegd, bijgehouden en gemonitord worden.

ISO2HANDLE biedt daarom een zeer flexibele en volautomatische maatregelen module met monitoring. Hierdoor blijft er nooit iets liggen en gaan er automatisch notificaties uit als bijvoorbeeld iets dreigt te verlopen.

Registreren is goed maar meten en trendanalyses maken is een zeer nuttige aanvulling. ISO2HANDLE biedt daarom een zeer flexibele rapportage mogelijkheid waardoor je zelf grafieken kunt maken over alle registraties die in het platform worden gedaan.

Zo kan je trend analyses, doorsneden en tal van andere grafieken maken. Deze grafieken kan je, desgewenst met documenten en formulieren plaatsen op je eigen dashboards.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan een overzicht met:

  • Aantallen klachten per categorie
  • Aantal openstaande klachten
  • Aantal nog niet ondertekende documenten
  • Aantal incidenten op het gebied van X,Y,Z

Ervaringen van klanten en partners

Partner Case Ovezo

Partnercases Hoe OVEZO met ISO2HANDLE maatwerk kan bieden aan haar klanten Wat is de focus en specialisatie van OVEZO? Ovezo richt zich op zorg- en

Partner Case Octant

Partner case Octant adviesbureau: "IK WIL BOLLETJE(S)!" Tja, jullie hebben vast wel eens gehoord over de typische Rotterdammer. Recht door zee, hardwerkend, goudeerlijk en in

Case: Waarom Protify is overgestapt naar ISO2HANDLE managementsysteem

Partnercases Waarom Protify is overgestapt naar ISO2HANDLE managementsysteem Door: Gijs van Heijst, Head of sales Hoe het begon In november 2019 sprak ik samen met

Deze organisaties werken al met ISO2HANDLE

Gerelateerde blog artikelen

Zelf uitproberen zegt meer dan 1000 woorden

Probeer ISO2HANDLE voor 30 dagen geheel gratis. Na 30 dagen stopt de proefperiode automatisch. Ben je nog niet toe aan een proefaccount? Vraag dan een online rondleiding aan
200+ Bedrijven gingen u voor

Start proefperiode
254
+ gebruikmakende organisaties
26
+ Aangesloten adviesbureau's
2731
+ user accounts
45543
+ Nieuwe registraties

Contact opnemen

Aanmelden basis cursus

Je wordt gebeld door

Jan-Kees Harmsen

Implementatie & advies

Contact opnemen

Contact opnemen

Demo aanvragen

Demo aanvragen

Demo aanvragen

Demo aanvragen

Whitepaper aanvragen